Som restauranteier vet du at sommersesongen gir økt trafikk og en mulighet til å øke omsetningen. Men er du forberedt på å håndtere den økte tilstrømningen av kunder? Vi har alle opplevd hvordan en travel kveld i restauranten fort kan vike for kaos hvis det ikke er nok folk på jobb til å servere dem . Det er på tide å spørre seg selv: har jeg nok ansatte på plass for de kommende sommermånedene?
Vi gir deg en guide til hvordan du kan forberede restauranten din til den travle sommersesongen:
1. Analyser og planlegg: Analyser trender og data fra tidligere år for å forstå når restauranten din sannsynligvis vil oppleve stor pågang. Bruk denne innsikten til å identifisere områder hvor du trenger mer støtte. Det er også en god idé å holde øye med reservasjonene dine, da de er en god indikator på hvor travelt det kommer til å være i restauranten.
2. Verktøy for økt effektivitet: Har du de riktige verktøyene på plass for en effektiv drift? Å ha utdaterte eller funksjonsfeil på verktøy kan forverre situasjonen for dine ansatte som jobber under stress. Sørg for at du har de riktige løsningene på plass for å forbedre gjesteopplevelsen og hjelpe de ansatte med å gjøre en enda bedre jobb, og sjekk om utstyret ditt er godt nok vedlikeholdt før sommersesongen starter.
3. God oversikt: Hvis du nå har fulgt trinn en og to bør du ha en god oversikt over din nåværende situasjon. Kanskje du trenger å bestille vedlikehold på noe av utstyret ditt, bestille en digital selvbetjenings løsning for å betjene noen av gjestene dine, og du har sannsynligvis sett noen hull i vaktplanen din. Selv om vi kanskje ikke kan hjelpe deg med alle disse forberedelsene, kan vi garantert hjelpe deg med vaktplanen din.
4. Personal planlegging: For å lage en vaktplan som samsvarer med de travleste dagene og tidspunktene må du ta hensyn til innsikten du samlet i trinn en og se når du trenger å legge til flere ansatte, men like viktig - hvor. Det er imidlertid noen flere ting å vurdere. Forventer du at restauranten din skal være fullpakket hver dag i sommer? Og vil gjestene dine bestille mat og drikke hele dagen, eller er det sannsynlig at matbestillinger bare skjer i lunsjtiden? Serverer du gjester både på en utendørs terrasse og i en innendørs restaurant? Vil dere også ha en digital selvbetjeningstjeneste på plass for å håndtere bestillinger mer effektivt? Svaret ditt på disse spørsmålene bør gi deg en indikasjon på hvor mange servitører, kokker, bartendere og barbacks du trenger å ha på jobb, og når. Har du nok ansatte til denne sommeren?
5. Rekruttere personale: Nå som du har en god oversikt over hvilke stillinger du må fylle i din restaurant er du klartil å rekruttere personale. Heldigvis tilbyr vi en plattform som gjør det enkelt å gjøre nettopp det. Vår teknologi gjør det enklere å håndtere din arbeidsstyrke, holde rekrutteringskostnader lave, og øke produktiviteten. Vi er ikke et bemanningsbyrå, men et jobb nettverk for serveringsbransjen i Skandinavia. Er du klar til å benytte deg av vårt nettverk bestående av 25.000 jobbsøkere? Det tar kun noen få minutter å komme i gang med rekrutteringen – finn dine nye talenter her.
Sesongrekruttering kan gjøres enklere med planlegging. Forutse travle perioder, rekrutter tidlig, og gjør søknadsprosessen enkel. Bygg en talentpool og behold gode ansatte ved å skape et positivt arbeidsmiljø.
Horeca-bransjen i Norge er dynamisk og krevende, og banquet sjefer, restaurantledere og hotellmanagere står ofte overfor den utfordrende oppgaven å finne kvalifisert personell, spesielt på kort varsel. I denne artikkelen vil vi se på de nøkkelfaktorene som kan hjelpe deg med å effektivisere rekrutteringsprosessen og redusere behovet for siste øyeblikks ansettelser.