Er det ett ord som beskriver den pågående situasjonen i utelivsbransjen, er det usikkerhet. Korona krisen har ført til store omveltninger for stort sett alle markeds sektorer i norsk næringsliv. Kanskje aller mest utsatt har utelivsbransjen blitt.
Allerede nå ser vi konsekvensene. Konkurstallene er stygge. I juni ble det rapportert om 72,4% flere konkurser i bransjen enn på tilsvarende tid i fjor. Og selv i 2019, før noen hadde hørt om korona viruset, var det høyere konkurstall enn på mange år. Mer enn 100 restauranter har blitt lagt ned i 2020, og etter en sommer med rekordlav omsetning stort sett over hele fjøla, vil nok flere og flere serveringssteder se seg nødt til å stenge dørene for godt utover høsten.
Dette er en påkjenning for eiere og ansatte. Det er vanskelig å legge planer når man ikke vet hvorvidt gjestene vil ønske eller ha lov til å vende tilbake i samme grad som før. I en så usikker tid blir det viktigere enn noensinne å kunne være fleksibel når det gjelder rekruttering. Rekruttering etter behov blir fundamentalt.
Er det noe vi har sett så langt i håndteringen av korona, så er det at det har blitt vanskeligere enn noensinne å legge langsiktige planer. Hvor mange ansatte vil man trenge å ha i arbeid neste uke? Neste måned? Kommer det nye, strengere regler? Vil åpningstidene måtte reduseres, hva med kapasiteten?
Allerede har flere lokale myndigheter sett seg nødt til å pålegge utelivsbransjen spesifikke restriksjoner. Dette har gang på gang blitt gjort på kort varsel. At det ble slutt på alkoholservering etter midnatt ble annonsert bare timer før ordningen trådte i kraft.
Selvsagt er dette belastende for eiere og ansatte. Man blir tvunget til å tilpasse skift og bemanning så å si uten forvarsel. Hvem vet hva som venter lenger frem i tid.Allerede ser vi økende smitte tall etter ferieavviklingen. Hva med den forventede smitte oppblomstringen mange har varslet i vinter?
Alt dette gjør det viktig å kunne hente inn staben som behøves på en fleksibel måte. Å kunne møte rekrutteringsbehovene når de melder seg på kort tid er essensielt for å takle denne nye virkeligheten i bransjen.
Derfor har Staffers en løsning som egner seg godt i usikre tider. Staffers gjør selskaper i hotell-, utelivs- og restaurantbransjen i stand til å finne kvalifiserte og erfarne yrkesutøvere på kortere eller lengre kontrakter. Selskapets app gjør det mulig å hente inn den staben som behøves på kort varsel.
Staffers har brukervennlige løsninger som byr på sjansen til å gjennomføre hele rekrutteringsprosessen digitalt. Legg ut en annonse, let gjennom relevante kandidater og gjennomfør videointervjuer. Alt sammen kan gjøres eksternt, uten ansikt til ansikt kontakt. Nok et stort pluss i disse korona tider. Det samme kan trygt sies om at Staffers er opptil 50% mer kostnadseffektivt enn å gå gjennom rekrutteringsbyråene.
Serveringsbransjen må møte nye krav fra jobbsøkere som verdsetter fleksibilitet, balanse og mening. Effektive tiltak inkluderer konkurransedyktige fordeler, bruk av plattformer som Staffers, og tilpassede stillingsbeskrivelser. Moderne strategier sikrer et sterkt og dedikert team.
Med julebordsesongen rett rundt hjørnet, gjør serveringsbransjen seg klar til en av årets travleste perioder. Fra å håndtere stor pågang av gjester, til å sikre jevn flyt i servicen, står mye på spill. Som de fleste ledere i bransjen, forbereder du deg sikkert på en økning i etterspørselen som kan belaste den faste staben. Da kan en fleksibel bemanningsløsning være uunnværlig.Staffers, i samarbeid med Planday, tilbyr en unik løsning som kan hjelpe deg.