5 viktige punkter som kan hjelpe din bedrift overleve gjennom denne vanskelige tiden

Koronavirus pandemien skapte virkelig utfordringer for serveringssteder, og mange bedrifter var ikke forberedt på en slik nedgang, spesielt rett før den travle sommersesongen.Mange bedrifter innenfor denne industrien sliter nå med å holde hodet overvannet. I vanskelige tider som disse, er det flere tiltak som serveringssteder kan ta for å være best forberedt på gjenåpning av bransjen.

 

I denne artikkelen går vi gjennom 5 hovedpunkter som kan hjelpe din bedrift med å ikke bare overleve gjennom denne vanskelige tiden, men også komme ut av det klar til å blomstre.

 

  1. Ta vare på de ansatte
  • Arbeidere i denne sektoren har blitt hardt rammet, og en stor andel har blitt permittert, både midlertidig og permanent. Mange har sett store deler av lønnen forsvinne, og har vurdert andre næringer for å finne arbeid. Det er viktig å sørge for at de ansatte har en jobb å komme tilbake til når dette er over. De ansatte utgjør en     svært viktig del av enhver bedrift, og spesielt i denne industrien hvor gjestfriheten er sentral er det svært viktig med gode og glade ansatte.

 

  1. Søk om offentlig støtte
  • Den norske regjeringen gir tilskudd til virksomhet som har blitt tvunget til å stenge, eller har hatt et inntektstap på over 30% i vårmånedene. Tilskuddet omfatter tap av inntekter i denne perioden og selskapets faste kostnader, som husleie, forsikring m.m. Du kan søke om statlig tilskudd her www.kompensasjonsordning.no. Kompensasjonsordningen skal hindre unødvendige konkurser og redde norske arbeidsplasser fra inntektsfallet som koronaviruset bringer med seg. Dersom din virksomhet oppfyller kriteriene for å kunne søke tilskudd er dette definitivt anbefalt.

 

  1. Invester i en Take Away-løsninger
  • Selv om virksomheten din ikke kan ha gjester inne i lokalet, kan en god idé være å sette opp et Take Away-system for å generere litt inntekter under nedstengningen. Selskaper som Quickorder, Tidbit og Bamboora tilbyr løsninger for Take Away, sammen med leveringstjenestene Foodora og Wolt. For alt du vet, kan Take Away bli en vellykket inntektsstrøm selv etter gjenåpningen. Kanskje du også kan holde litt flere av dine trofaste ansatte i arbeid ved hjelp av dette tipset. Dersom du trenger noen ekstra ansatte for å drive Take Away delen  av driften kan har Staffers en løsning for problemfri og enkel rekruttering.

 

  1. Ta deg tid til å se gjennom og oppgradere interne rutiner og prosesser.
  • Ved å se gjennom og oppgradere rutiner for opplæring, rekruttering og mersalg, kan du spare tid til å fokusere på viktigere ting når situasjonen kommer tilbake til det normale. Dette er det perfekte tidspunkter for å fokusere på slike rutiner og prosesser ettersom det antagelig vis er roligere i andre deler av driften.
  1. Sørg for at du er fullt bemannet for gjenåpningen.
  • Når folk får grønt lys til å gå ut igjen, kan virksomheter i denne industrien forvente en bølge av kunde som ønsker å ta igjen det de ikke hadde muligheten til å gjøre under nedstengningen.
  • Ansatte kan hjelpe deg med å sørge for at etableringen er fullt bemannet, og klar til en best mulig gjenåpning. Hvis du trenger noen ekstra arbeidere for dagen, eller ønsker å rekruttere nye teammedlemmer, har Staffers en løsning for problemfri rekruttering.

 

Vil du lære mer?

Bestill gjerne en prat med oss hos Staffers.

 

You might also like...

More posts
arrow

Å forstå nøkkelfaktorene i effektiv rekruttering i horeca

Horeca-bransjen i Norge er dynamisk og krevende, og banquet sjefer, restaurantledere og hotellmanagere står ofte overfor den utfordrende oppgaven å finne kvalifisert personell, spesielt på kort varsel. I denne artikkelen vil vi se på de nøkkelfaktorene som kan hjelpe deg med å effektivisere rekrutteringsprosessen og redusere behovet for siste øyeblikks ansettelser.

Å finne kvalifisert horeca-personell på kort varsel - en kontinuerlig utfordring

Det er ingen tvil om at horecabransjen i Norge er i konstant endring. Men en av de største utfordringene som banquet sjefer, restaurantledere og hotellmanagere stadig står overfor, er å finne kvalifisert personell på kort varsel. Denne akutte situasjonen kan føre til at man må ty til ulike nødløsninger, inkludert ansettelser gjennom bemanningsbyråer og kontakter. Dessverre kan dette skape stress og i noen tilfeller resultere i ansettelse av personell med mindre erfaring, noe som potensielt kan påvirke tjenestekvaliteten.