Strukturell smidighet - essensielt for å takle kriser

Det kommer neppe som en overraskelse på noen at alle slags norske bedrifter nå ser seg omkring etter måter å heve egen evne til å takle kriser på. Ingen hadde forventet at vi skulle tre inn i en hverdag hvor omstendighetene som styrer driften av alle slags næringer snus på hodet med jevne mellomrom. Men det er faktisk slik virkeligheten vi lever i i dag er. Nye restriksjoner og regler annonseres på kort sikt. Selv når de en gang heves, vil vi befinne oss i et landskap vi aldri har sett før. Hvordan vil økonomien stå seg etter at den akutte krisen ligger bak oss? Hvilke markeds sektorer vil vende tilbake der de var før? Hvilke vil komme styrket utav det hele? Hvilke vil ikke lenger ha grunnlag for å drive videre?

Uansett hva slags bedrift man driver, vil man oppleve alvorlig turbulens for tiden. Enten direkte eller indirekte. Ingen er uberørte av situasjonen som preger så å si alle aspekter av økonomien – i Norge og verden. Er det en ting vi har lært så langt av denne merkelige epoken i vært samfunn og vår økonomi, så er det at organisasjoner som har vist seg å være smidige har klart seg best. Har man en rigid struktur blir man per definisjon mindre omstillingsdyktig. Det lønner seg å fremvise smidighet når man skal møte utfordringer som kommer brått og uventet på.

Se muligheter – ikke bare utfordringer

Strukturell smidighet kan dreie seg om flere punkter. For eksempel evnen til å levere nye varer eller tjenester, eller det å være i stand til å møte hurtig vekst i etterspørsel eller kraftig fall i omsetningen på kort tid. Men kanskje viktigst er det å vise smidighet innenfor måten man håndterer eget personale på. Her snakker vi for eksempel om intern mobilitet. Vi har sett at organisasjoner som på en effektiv og hurtig måte har vært i stand til å dra full nytte av stabens kompetanse – gjerne i nye roller, innenfor nye team – har klart å omstille seg bedre. Nye oppgaver dukker opp som resultat av omstilling.Da er det mye å spare ved å kunne hente inn kompetanse internt, uten å måtte ty til ekstern rekruttering. Klart det også er mye å tjene her på å slippe å permittere ansatte til fordel for å gi dem nye oppgaver som de har kompetanse til å løse.

Et organisasjonsnettverk kan være svaret

En måte å gjøre sin organisasjonsstruktur mer smidig på er ved å benytte et organisasjonsnettverk. Det gjør det mulig å gi alle ens ansatte en komplett profil. Den gir et bilde av hvert individs egenskaper, profesjonelle bakgrunn, utdanning, kvalifikasjoner og mer. Siden nettverket er søker vennlig, kan man nå på svært kort tid finne den kompetansen man behøver innenfor ens eksisterende personale. Man kan bygge nye team, skape nye oppgaver og vokse bedriften i henhold til all den kompetansen man sitter inne med. Klart dette øker selskapets smidighet og evne til å takle en turbulent hverdag. Her hos Staffers leverer vi et organisasjonsnettverk som passer for alle slags bedrifter.

You might also like...

More posts
arrow

Butikkjede med flere avdelinger innen samme region? Slik mobiliserer du ansatte på tvers av avdelinger.

Uansett hvor godt man planlegger for travle perioder som krever ekstra ressurser kan det komme en fraværsmelding som gjør at du allikevel får et akutt behov for ekstra bemanning, og du må løse det på kort tid. Hva om man kunne komme i kontakt med alle tilgjengelige ressurser, på tvers av flere avdelinger, på et og samme sted?

Mobiliser dine personalressurser på tvers av avdelinger med Staffers for Retail.

Har du som leder opplevd at det i perioder kan være utfordrende å få nok personale på jobb for å dekke de ekstra vakter man har behov for i travle perioder, eller vakter som må dekkes inn som følge av sykefravær? I butikkjeder med flere avdelinger innenfor samme region ligger det et stort potensiale i å mobilisere personalressurser mellom de ulike avdelingene.